Skraplotter – uppfinnaren och fantastiska historier om hur man kan vinna

Välkommen till sidan om skraplotter här på natspel.nu! Här kommer vi berätta allt från historian bakom skraplotterna till vad de utvecklats till idag, och så avslutar vi med lite bra tips som du som skraplottsälskare kan använda dig av för att möjligen peta oddsen lite åt ditt håll!

Skapandetuniversity of michigan logo

Skraplottens ursprung kan spåras till 1970-talets USA. Den unge forskaren John Koza hade nyss avslutat sin Ph.D. vid University of Michigan. Under studietiden hade han jobbat deltid på J&H International; Ett företag som skapade reklamspel, ett vid tillfället populärt sätt att marknadsföra och framföra erbjudanden för mataffärer och bensinstationer. Koza kom på företaget i kontakt med spellotter som hade en typ av skyddande hinna. När hinnan skrapades av så kunde man se om man vunnit något eller ej. Detta format framstod som speciellt i Koza’s ögon, och han bestämde sig för att skapa en likartig lott. Koza’s lott skulle till skillnad från dess inspiration inte ge erbjudanden i mataffärer eller veckovisa utbetalningar. Istället var vinstkonceptet en relativt hög prissumma som kunde betalas ut direkt vid framskrapad vinst. Den moderna skraplotten var ett faktum!

Samarbetet

Koza bestämde sig för att gå ihop med Dan Bower, en van marknadsförare från samma företag som Koza själv jobbat på. Tillsammans startade de företaget Scientific Games Corporation. De två delskaparna åkte landet runt i hopp om att någon skulle nappa på deras idé. Slutligen hittade de vad de letade efter; I Massachusetts fanns William Perrault, chef för delstatens lottonämnd, som nyligen hade avslutat sina studier på University of Michigan; Samma universitet som Koza gått på! Perrault bestämde sig för att ge skraplotten en chans, och beställde in 25 miljoner lotter till staten. Problemen var dock inte helt över för skraplottens skapare. De dåvarande federala lagarna var inte skapade med något som en skraplott i åtanke; Lotterna fick ej transporteras över delstaternas gränser, och högre skatt applicerades på alla typer av spel som ej hade med hästlöpning att göra. Man var dessutom orolig för att lotterna skulle kunna förfalskas, och företagarna blev därmed tvungna att skapa en ny typ av hinna, gjord av silikon, vars recept ej fick läckas.

Genomslaget

Slutligen slog skraplotten igenom. Spelet kallade man för ”The Instant Game”, eftersom de höga prissummorna betalades ut direkt. Folk gillade idén; Man var trött på att behöva vänta på att vinsterna skulle dras, man ville veta direkt om man haft tur eller ej. Inom den första veckan hade staten Massachusetts sålt lotter för 2.7 miljoner dollar; Inflationsjusterat till dagens USA ca. 14.4 miljoner dollar. Koza’s och Bower’s företag började snart sälja även till andra stater, och inkomsterna ökade drastiskt. 1981 så köptes företaget slutligen upp, vad som skulle kunna sägas var de två grundarnas egna lottovinst!

Skraplotterna idag

♣ Skraplotter tillverkas idag främst av två giganter; Scientific Games Corporation och Pollard Banknote. Dock finns även ett flertal mindre tillverkare världen över.

♣ Det faktum att skraplotter är så billiga att man kan köpa en utan att det gör allt för ont i plånboken, och att vinsterna är både höga och utbetalas direkt, har gjort dem till en extremt populär spelform. Sedan de skapades har de i princip alltid sålt bra, och det är troligt att folks begär för skraplotter kommer att bestå även i framtiden.

♣ Skraplotter finns idag både tillgängliga i fysisk form, tillgängligt i licenserade butiker, och online. Fördelen med online-skraplotter är att de lämnar färre spår på miljön, samt att du blir av med risken att råka slänga en vinstlott. Online-lotter finns dessutom i fler format, medan de som säljs i fysisk form främst är de mer traditionella varianterna. Detta ger möjlighet både att välja skraplott efter estetiska preferenser, och att enklare anpassa inköpet av lotter utefter ekonomiska möjligheter.

♣ Under tidigt 2000-tal lyckades statistikern Mohan Srivastava hitta ett kryphål för skraplotter; De nummer som för de flesta framstår som slumpmässiga var för Srivastava ett datoriserat slumpaktigt mönster. Srivastava bestämde sig dock för att tipsa lottföretaget om kryphålet istället för att fuska sig till eviga vinster. Det som är slående med det hela är att det trots allt finns ett mönster som går att finna om man letar riktigt noga och har de rätta kunskaperna.

Hur man bör spela för att vinna på skraplotter

Under 2000-talet har många försök gjorts att hitta statistiska metoder att förstå hur skraplotter blir utvalda vinnare. Vissa har hittat matematiska mönster som de sedan följt för att lyckas förutse vinster. För de flesta är detta dock för tekniskt, framförallt med tanke på att det inte garanterar vinst, så vad kan man göra för att maximera sina chanser utan att behöva tillägna livet åt statistik?

♣ Ha koll på lott-typerna; Om en typ nyligen har avgett höga vinster, så är oddsen att vinna mycket på just denna lott väsentligt lägre nu. Välj hellre än annan, trots att en annans vinst kan tyckas tyda på att just den lott-typen är extra lyckosam.

♣ Vissa lottskapare släpper information om antalet lotter/antalet funna vinstlotter till allmänheten, och att följa infon kan säkra vinstoddsen. Om majoriteten av vinsterna redan hittats, så kommer majoriteten av kvarvarande lotter vara icke-vinster. Undvik isåfall denna lott-typ, och satsa istället på en annan.

♣ Kolla oddsen för vinst på lotterna! Ju högre odds att vinna, desto bättre. Dock kan även något lägre odds, men med mycket högre vinstsummor löna sig.

♣ Fundera noga över vilken prisklass du vill röra dig inom; Lotter som kostar mer ger också mer vinst, om man väl vinner. Dessutom är det oftast högre procentuell chans att vinna. Dock kostar en förlust betydligt mer än den skulle göra för en billig lott.

Sammanfattning

Det viktigaste att ha i åtanke när du köper en lott är följande; Använd bara de pengar du har råd att förlora. På det sättet kommer du vara maximerat nöjd, vare sig du vinner eller ej. Skraplotter ska vara kul, inte en ekonomisk börda. Som Koza, skraplottens skapare, själv sade när han fick frågan om han skulle uppmuntra folk att köpa skraplotter; “Well, I think they’re fun, so people should play them if they feel the same way”!